Klachtenregeling | |
Op 1 augustus 1998 is de zogenaamde Kwaliteitswet in werking getreden. Deze wet verplicht scholen onder meer een klachtenregeling te hebben. De klachtenregeling geldt voor iedereen die betrokken is bij de school, zoals teamleden, leerlingen en ouders. In de klachtenregeling staat beschreven hoe omgegaan dient te worden met klachten.
Als ouders een klacht hebben over een beslissing van de school, kunnen ze als eerste contact op met de betrokken leerkracht, de directeur of uiteindelijk het schoolbestuur. Levert dat niets op dan kunnen ouders zich wenden tot de vertrouwenscontactpersoon, die eventueel verwijst naar de vertrouwenspersoon. Beiden zijn aangesteld om ouders, kinderen en leerkrachten met klachten van algemene aard en machtsmisbruik de gelegenheid te geven deze uit te spreken. VertrouwenscontactpersoonDe vertrouwenscontactpersoon fungeert als een soort 'tussenpersoon'.
| VertrouwenspersoonDe vertrouwenspersoon onderzoekt of er door bemiddeling een oplossing kan worden gevonden en beoordeelt ook of de gebeurtenis wel een aanleiding vormt voor een klacht. Als de situatie zich voordoet, begeleidt de vertrouwenspersoon de klager bij de verdere procedure. Deze externe vertrouwenspersoon, die vooral een taak heeft in de opvang en hulpverlening, begeleidt en ondersteunt ouders en leerlingen van de school bij de behandeling van klachten waarbij er sprake is van machtsmisbruik. Van machtsmisbruik is onder andere sprake in geval van seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. De vertrouwenspersoon voor alle Kopwerk scholen wordt geleverd door Ineke Donjacour. Zij ondersteunt zowel via de telefoon als tijdens een ontmoeting. Externe Vertrouwenspersoon - Ineke Donjacour Mailadres: inedon@gmail.com Telefoon: 06 - 12 51 68 43 Landelijke klachtencommissieDaarnaast heeft u de mogelijkheid om contact op te nemen met de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Onderwijs. Stichting Kopwerk is hierbij aangesloten. |
Download |
Neem contact op | Locatie | Zoeken | Social media |